בראשית
פרשת בראשית
הַבְּדֹלַח וְאֶבֶן הַשֹּׁהַם (ב, יב) על פי התפיסה מקראית מקורם של האבנים הטובות היה בגן עדן: "בְּעֵדֶן גַּן-אֱלֹהִים" (יחזקאל כח, יג). בפרשתנו מופיע איזכור האזור
פרשת נח
קשת לאחר המבול הקב"ה מקים ברית עולם עם האנושות ומבטיח שאירוע כזה לא יתקיים עוד: "ולא יהיה עוד המים למבול לשחת כל בשר" (בראשית ט,
פרשת נח
והנה עלה זית "וַתָּבֹא אֵלָיו הַיּוֹנָה לְעֵת עֶרֶב וְהִנֵּה עֲלֵה-זַיִת טָרָף בְּפִיהָ וַיֵּדַע נֹחַ כִּי-קַלּוּ הַמַּיִם מֵעַל הָאָרֶץ" (ח, יא). המפנה המשמעותי בסיפור מי המבול
פרשת וירא
תחת אחד השיחים – דרך הרתמים להיות גדלים במדבר בספור שילוחיהם של הגר וישמעאל בידי אברהם נאמר: "ותלך ותתע במדבר באר שבע; ויכלו המים מן
פרשת ויצא
רחל ולאה – בני אדם בשמות בעלי חיים מאז ותמיד נהגו בני האדם לכנות את שמות צאצאיהם בשמות בעלי חיים, אשר תכונותיהם וחשיבותם היו להם
פרשת וישלח
זהב "בַּת מֵי זָהָב" ברשימת מלכי אדום נזכר הדר או הדד (דב"א, א, נ): "וְשֵׁם אִשְׁתּוֹ מְהֵיטַבְאֵל בַּת-מַטְרֵד בַּת מֵי זָהָב" (בראשית לו, לט). הכתוב
פרשת ויחי
וַיְצַו יוֹסֵף אֶת-עֲבָדָיו אֶת-הָרֹפְאִים לַחֲנֹט אֶת-אָבִיו וַיַּחַנְטוּ הָרֹפְאִים אֶת-יִשְׂרָאֵל. וַיִּמְלְאוּ-לוֹ אַרְבָּעִים יוֹם כִּי כֵּן יִמְלְאוּ יְמֵי הַחֲנֻטִים וַיִּבְכּוּ אֹתוֹ מִצְרַיִם שִׁבְעִים יוֹם … וַיָּמָת יוֹסֵף
פרשת ויגש
פואת הצבעים וּבְנֵי יִשָּׂשכָר תּוֹלָע וּפֻוָה (מו יג) רשימת היוחסין שבמקרא מקפלות בתוכן מידע רב. דוגמה לכך נביא מפרשתנו שבהם נמנו בני יששכר ששמם תולע
פרשת וישב
חלומות של מציאות "וישב יעקב בארץ מגורי אביו בארץ כנען" (לז, א). בפסוק זה פותחת הפרשה ובאה לציין שלב חדש בחייו של יעקב. לא עוד
פרשת תולדות
נזיד עדשים בניגוד לסעודת אברהם המייצגת תפריט עשיר של אנשים אמידים ביותר (בראשית יח ו-ח), הסעודה שמכין יעקב משקפת את התפריט העממי יותר, שכוללת כרגיל
פרשת בראשית
הנחש הקדמוני אחד מסיפורי בראשית שמשמעותו עדיין לוט בערפל הוא על הנחש ותפקידו באכילת פרי עץ הדעת. אין ספק שלא ניתן להבין את הסיפור
פרשת לך לך
זהירות בולענים ! בפרשתנו מסופר על מלחמת עולם שהתרחשה באזור ים המלח. המערכה היא בין ארבע ממלכות הנמצאות מצפון לארץ ישראל לבין חמש ערי מדינה
פרשת חיי שרה
בני דודנו הסוחרים בבשמים וְיָקְשָׁן יָלַד אֶת-שְׁבָא וְאֶת-דְּדָן (כה ג). סופה של פרשתנו עוסק ברשימת היוחסין של בני אברהם אבינו וקטורה (פרק כה). חז"ל דרשו
פרשת וישב
בושם הלוט של ארץ ישראל בפרשתנו מסופר כיצד נמכר יוסף לישמעאלים שסחרו במיני בשמים: "וְהִנֵּה אֹרְחַת יִשְׁמְעֵאלִים בָּאָה מִגִּלְעָד וּגְמַלֵּיהֶם נֹשְׂאִים נְכֹאת וּצְרִי וָלֹט הוֹלְכִים
פרשת מקץ
מי הם הבטנים ? יעקב אבינו ציווה את בניו להוריד למשנה למלך מצרים "מִזִּמְרַת הָאָרֶץ" – מוצרי רפואה, בושם ופירות המיוחדים לארץ ישראל: "בָּטְנִים וּשְׁקֵדִים"
פרשת בראשית
הנחש הקדמוני אחד מסיפורי בראשית שמשמעותו עדיין לוט בערפל הוא על הנחש ותפקידו באכילת פרי עץ הדעת. אין ספק שלא ניתן להבין את הסיפור
פרשת נוח
הזית והגפן בפרשת נוח והנה עלה זית (ח, יא). המפנה המשמעותי בסיפור מי המבול בא לידי ביטוי במילה "והנה", כאשר היונה חוזרת בשנית עם עלה
פרשת וירא
סעודת אברהם אברהם אבינו מתואר בפרשתנו כמארח למופת (יח, א-ט). כאדם אמיד ביותר (יב טז; יג, ב), לאחר שעבר ברית מילה היה יכול לשכב בנחת
פרשת ויחי
דגת מצרים כאשר יוסף ומתייצב לפני יעקב בטרם פטירתו, הוא מציין: "ועתה שני בניך הנולדים לך בארץ מצרים עד בואי אליך מצרימה לי הם, אפרים