במדבר
פרשת בהעלותך
נס השלו ומבחן בתאווה ובהתאפקות השלו המקראי מזוהה ללא ספק עם העוף הידוע בשם זה בימינו (Coturnix coturnix) והוא נפוץ כמעט בכל העולם הישן. לשלו
פרשת קרח
אות השקד שבמטה אהרן לאחר המרידה של עדת ישראל במשה ואהרן והערעור במנהיגותם, מבקש הקב"ה להסיר כל עילה למחלוקת ולהראות באופן חד משמעי מי הוא
פרשת בלק
ד"ש מבלעם בן פעור בחפירות דיר אלעלא שבירדן, נמצאו על קירות מקדש מהמאה השמינית לפנה"ס כתובות חרותות, מקוטעות ונתונות לפרשנות רבה. הכתובת מזכירה אדם בשם
פרשת מטות – מסעי
וכל כלי עור (במדבר לא כ) העור הוא רקמת תאים רב שכבתית, העוטפת את שטח גופם של בעלי החיים השונים. עוד מתקופות קדומות למד האדם
פרשת במדבר
תָּחַשׁ "וְנָתְנוּ עָלָיו כְּסוּי עוֹר תַּחַשׁ" (במדבר ד, ו). התחש נזכר בתורה שלוש עשרה פעמים, כמין של עור ששימש כסוי עליון (שמות כן, יד) למשכן וכליו.
פרשת נָשׂא
נזיר: מילון לאיסור הגפן ותוצריה מִיַּיִן וְשֵׁכָר יַזִּיר חֹמֶץ יַיִן וְחֹמֶץ שֵׁכָר לֹא יִשְׁתֶּה וְכָל-מִשְׁרַת עֲנָבִים לֹא יִשְׁתֶּה וַעֲנָבִים לַחִים וִיבֵשִׁים לֹא יֹאכֵל. כֹּל יְמֵי נִזְרוֹ
פרשת חֻקַּת
פרה אדומה ונספחיה– סמבוליקה של מוות וחיים זֹאת חֻקַּת הַתּוֹרָה אֲשֶׁר-צִוָּה יְהוָה לֵאמֹר דַּבֵּר אֶל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְיִקְחוּ אֵלֶיךָ פָרָה אֲדֻמָּה (במדבר יט, ב). הכנת מי חטאת
פרשת פנחס
בנות צלופחד – מַחְלָה נֹעָה וְחָגְלָה וּמִלְכָּה וְתִרְצָה פרשת פנחס עוסקת בהכנות לחלוקת הארץ לנחלות לאחר כיבושה (במדבר כו נב-סה). לא זכו להיכנס לארץ דור
פרשת מסעי
שבעים תמרים (לג, ט) התמר (Phoenix dactylifera) נזכר שתים עשרה פעמים כעץ פרי בשם 'תָּמָר', פעמיים בשם 'תֹּמֶר' (שופטים ד ה; ירמיהו י ה) וכשם
פרשת שלח
התכלת התכלת נזכרת במקרא כשם לצבע או לחוטים ופריטי לבוש הצבועים בו, לרוב ראשונה עם הארגמן ותולעת השני – בצבעים היוקרתיים ביותר בעולם העתיק (שמות
פרשת חוקת
עֲשֵׂה לְךָ שָׂרָף (במדבר כא, ח) במהלך במסעם של בני ישראל, בהקיפם את ארץ אדום, הם שבים ומתלוננים כנגד ה' ומשה: "לָמָה הֶעֱלִיתֻנוּ מִמִּצְרַיִם לָמוּת